Trots hotande regn fick vi en härlig vandring på den vackra Ekön i Dovern. Många var vi som kände till ön men aldrig varit där. Väl framme och över bron möttes vi av ett öppet landskap med betesmark, en fantastisk blomsterprakt och en mängd glada kor. Smörblommor, ängsbräsma, mandelblom, och mängder med gullvivor. Per Stockberg guidade oss och berättade om öns historia. En väldig ek som vi mätte till drygt 8 meter i omkrets beundrades. Vi gjorde också en avstickare till det gamla brofästet över till fastlandet där ett medeltida ”ett och ett halvhandssvärd”!!hittats. Numera finns det att beskåda på Historiska museet i Stockholm.
Efter att ha tackat Per gav sig många av till nästa begivenhet, nämligen en musikkväll med Don Redmond. Hela 37 personer var vi, inte dåligt!
Karin o Bo Tufvesson

Styvmorsviol
Mandelblom
Den lila varianten av jungfrulin
Tjärblomster